MIRVI blogt, schrijft, werkt, leest en inspireert

"Ach, een verkeerde d of t is niet zo erg, toch? De lezer begrijpt me zo ook wel." Door de snelheid van e-mail en andere digitale communicatie lijkt het wel alsof spel- en slordigheidsfoutjes niet meer zo erg gevonden worden als vroeger. Toegegeven, een foutje in een persoonlijk sms'je (ja, zo schrijf je dat - zie de gebruikte hulpbronnen onderaan) vind ik ook niet zo storend. Heel anders wordt het als ik een zakelijke tekst, een tijdschrift of een boek lees en de fouten vliegen me om de oren. Dan leidt me dat behoorlijk af van de inhoud.

Zakelijke schrijffouten afgestraft

Gelukkig ben ik niet de enige die zich stoort aan slordige teksten. Zo bleek onlangs uit een onderzoek in opdracht van taalinstituut Taal in het Bedrijf dat 74% van de hoogopgeleide Nederlanders twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die schrijffouten maakt in het Nederlands.

Ik herken het wel. Als ik de website bezoek van een bedrijf waarmee ik overweeg zaken te doen, krab ik toch nog een paar keer achter m'n oren als ik zie dat ze niet veel aandacht hebben besteed aan hun teksten. Hoeveel aandacht krijg ik dan als klant?

Jammer, want de meeste mensen ergeren zich vooral aan simpele fouten met d's en t's in werkwoordsvormen. Fouten die je relatief gemakkelijk kunt voorkomen, als je je teksten nog even laat redigeren door een collega of redacteur. Iemand die de regeltjes beheerst en er bovendien plezier in heeft om jouw teksten beter te maken.

Het ligt niet aan mij

Opvallend is trouwens dat de meerderheid van hoogopgeleide Nederlanders tevreden blijkt te zijn over hun eigen beheersing van de Nederlandse taal. Meer dan de helft (52%) geeft aan foutloos te schrijven. Van diezelfde mensen komt slechts 13% geen fouten tegen in teksten van collega's en zakenpartners. Zou dat iets te maken hebben met het feit dat je gemakkelijk over je eigen fouten heen leest?

Hoe het ook zij: als bedrijf word je serieuzer genomen als je (bijna) foutloze teksten schrijft. En heb je daar zelf moeite mee? Denk dan eens aan het inschakelen van een redacteur. Die haalt niet alleen de spelfoutjes eruit, maar helpt je ook nog eens met het lekkerder leesbaar maken van je teksten.

Doe het zelf

Houd je toch liever zelf de volledige regie over je teksten? Maak dan gebruik van online hulpbronnen, zoals www.vandale.nl en www.onzetaal.nl als je eens een keer twijfelt over spelling of grammatica. En wil je structureel je kennis over spelling verbeteren? Schrijf je dan in voor de dagelijkse spellingstest op www.beterspellen.nl. Het kost je iedere dag maar een minuutje van je tijd en spelenderwijs leer je de regeltjes steeds beter kennen.

Gebruikte hulpbronnen

Blog

Deel dit bericht: