MIRVI blogt, schrijft, werkt, leest en inspireert

Begrijpt je klant je nog wel?

Ik werk veel voor zakelijke dienstverleners. Professionals die inhoudelijk veel kennis hebben over hun vakgebied. Heel begrijpelijk dat ze dat graag laten zien, vooral aan hun klanten. Het gevolg is vaak dat folders en webteksten vol staan met vaktermen, ingewikkelde zinsconstructies en Engelse kreten. Maar begrijpen hun klanten dat eigenlijk wel? Maakt het professionals echt geloofwaardiger als ze op die manier communiceren?

Jip en Janneke

Ik denk het niet. Ik ben ervan overtuigd dat het veel krachtiger is als je je teksten kunt terugbrengen naar de kern, in begrijpelijke taal. Taal die ook je buurmeisje in grote lijnen kan volgen. Jip en Janneke dus? Ja, maar dan zonder dat het belerend of te simpel wordt. Neem je publiek wel serieus. Als zij de vaktermen goed kennen, gebruik ze dan. Maar overdrijf niet en zorg voor heldere, begrijpelijke zinnen. Soms kort, maar ze mogen ook best afgewisseld worden met langere zinnen. Dat geeft teksten ritme en dat leest lekker.

Wil je weten of jouw teksten lekker lezen? Lees je teksten dan eens hardop: als je teksten ook dan nog geloofwaardig klinken, zit het vaak wel goed.

Verplaats je in je lezer

Misschien nog wel belangrijker dan heldere, begrijpelijke zinnen is dat je lezers worden aangesproken. Verplaats je dus in die lezer. Wat wil hij weten? Wat weet hij misschien al? Wat is relevant, wat niet? En ja, zelfs al is je doelgroep ontzettend belezen en hoogst intelligent – dan nog geloof ik dat zij het prettig vinden als ze je tekst in één keer begrijpen.

Nog niet Mirviaans genoeg

Als tekstredacteur vind ik dat het leukste om te doen: teksten simpel maken voor mijn klanten, zodat hun klanten ze goed leesbaar vinden. Nog mooier is het als klanten zelf ook kritischer worden over hun eigen schrijfsels. Zo zei een klant laatst tegen me dat ze zelf al was begonnen met het schrijven van een aantal webteksten. Ze had het eerst in haar eigen woorden opgeschreven, maar vond het 'nog niet Mirviaans genoeg'. Als je dat weet, heb je de eerste stap naar betere teksten volgens mij gezet!

Blog

Deel dit bericht: