MIRVI blogt, schrijft, werkt, leest en inspireert

En toch is het mijn lievelingskleur. Als het om ontwerpen gaat. Je ziet het misschien wel aan mijn website: ik houd van wit. Wit in ontwerpen – of laten we zeggen het ontbreken van kleuren/teksten/beelden – geeft ruimte, lucht en helderheid.

Toch zijn veel mensen geneigd om de pagina’s van bijvoorbeeld een brochure zo veel mogelijk te vullen. We willen het liefst zo veel mogelijk kwijt in de ruimte die er beschikbaar is. Toch is dat vaak niet de manier om je boodschap helder over te brengen.

Aandacht voor je boodschap

Juist die witruimte geeft letterlijk ruimte om de aandacht te trekken naar je boodschap. En die witruimte hoeft natuurlijk niet letterlijk 'wit' te zijn. Kijk maar eens naar deze 2 voorbeelden die ik vorige week op één pagina in de huis-aan-huiskrant zag staan. Welke advertentie vind jij het meest aantrekkelijk?

wit is geen kleur voorbeeld

Tabula rasa

Mijn voorkeur voor wit had ik al vroeg. Op school – ik heb het over de tijd dat er nog met pen en papier werd gewerkt – vond ik een leeg, nieuw schrift altijd fantastisch. Zo veel mogelijkheden om er iets moois van te maken. Ook nu nog ligt mijn kast vol met notitieboekjes die erom schreeuwen gevuld te worden. Maar ook weer niet, want dat wit is toch zo mooi.

Durf te kiezen voor wit

Gelukkig heb ik veel klanten die ook van witruimte houden. En soms heeft het even tijd nodig voordat ze durven te kiezen voor wit. Dan ben ik heel blij als een klant na een aantal opdrachten opeens tegen me zegt; ‘Nee, niet elke pagina hoeft helemaal vol met informatie te staan. Het is ook fijn als er wat lucht in het ontwerp komt.’ Yes!

Blog

Deel dit bericht: