MIRVI blogt, schrijft, werkt, leest en inspireert

Onlangs mocht ik een advertentiecampagne in LinkedIn opzetten voor een klant. Een mooi traject om nieuwe mogelijkheden binnen LinkedIn te ontdekken. En ook de beperkingen daarvan. 

Het begin: een bedrijfspagina

LinkedIn heeft een aantal mogelijkheden om zelf een campagne op te zetten. Daarbij kun je kiezen voor een advertentie of een gesponsorde update. Omdat je bij een gesponsorde update meer tekst en een grotere afbeelding kunt plaatsen, kozen we daarvoor. Maar dan moet je natuurlijk wel eerst een update kunnen plaatsen en daarvoor heb je een bedrijfspagina nodig. We begonnen dus met het opzetten van een bedrijfspagina, met professionele foto's en een duidelijke omschrijving van het bedrijf.  

De volgende stap: een update

De volgende stap was het plaatsen van een update. Even goed nadenken over een duidelijke tekst, een pakkende titel, een aansprekende foto en een link naar een landingspagina met meer informatie. Deze onderdelen kun je allemaal kwijt in je update. En het mooie is dat die meteen zichtbaar wordt voor alle volgers van je bedrijfspagina.  

Adverteren: je update sponsoren

Je wilt natuurlijk dat je update ook onder de aandacht komt bij de mensen die jouw bedrijfspagina (nog) niet volgen. Daarom kun je je update dus laten sponsoren. Hiervoor zet je een campagne op in LinkedIn.

Je bepaalt zelf wie jouw update te zien krijgt: bijvoorbeeld de leden van een of meerdere LinkedIn-groepen die voor jouw bedrijf of aanbod relevant zijn. Je kunt je advertentie ook richten op een bredere en toch meer specifieke doelgroep. Immers, als je een LinkedIn-profiel aanmaakt, kun je aangeven in welke branche je werkzaam bent en in welke regio. Aangevuld met informatie over de functie, de senioriteit en eventueel leeftijd, kun je de doelgroep vrij nauwkeurig filteren. En het mooie is, dat je tijdens het filteren direct kunt zien hoe groot je doelgroep is. Vervolgens bepaal je hoe lang je wilt adverteren en wat je maximale budget per dag is en je campagne kan van start gaan.     

Het resultaat

Je update wordt nu zichtbaar op de startpagina van jouw doelgroep. Net zo lang totdat er voldoende mensen op geklikt hebben (als je betaalt per klik) of als je update vaak genoeg is weergegeven (als je betaalt per 1.000 weergaven). Goed voor je naamsbekendheid, wat uiteindelijk moet leiden tot nieuwe contacten.

Of dat bij mijn klant ook gelukt is? Dat is nu nog niet te zeggen. Maar ze zijn in ieder geval duidelijk in beeld geweest bij hun doelgroep.     

MIRVI-nieuws

Deel dit bericht: