IJsselvliet huisstijl

Het is 2008 als vijf oud-collega’s mij vragen een complete huisstijl te ontwikkelen voor hun op te richten organisatieadviesbureau. Ik werk dan nog bij BOP onderzoek en communicatie. Omdat zij zich enkel en alleen op het onderwijs richten, schrijf ik mij in bij de Kamer van Koophandel als zelfstandig vormgever en tekstschrijver. En zo ontstaat niet alleen adviesbureau IJsselvliet, maar ook MIRVI vorm & inhoud.

Helder en eenvoudig logo

Zo’n huisstijltraject begint natuurlijk met een logo. De heren willen graag dat het logo aansluit bij hun manier van werken: persoonlijk en betrokken. Zelf omschrijven ze het als een ambachtelijke manier. Ze maken dingen simpel, zijn resultaatgericht en weten waar ze het over hebben. IJsselvliet combineert ‘harde’ resultaatgerichtheid met ‘zachte’ aandacht voor de mens.

En zo ontstaat het logo van IJsselvliet. Helder en eenvoudig. Het combineert de harde met de zachte kant: een strak woordbeeld met een persoonlijk beeldmerk. De gekozen kleuren doen denken aan een landschap, aan rust en ruimte.

logo IJsselvliet

Ontwikkeling huisstijl

De huisstijl wordt doorgevoerd in onder andere briefpapier, enveloppen en visitekaartjes. Daarnaast ontwikkelt MIRVI een aantal Office-sjablonen, waarmee heel eenvoudig brieven, facturen, rapportages en presentaties gemaakt kunnen worden die precies zijn afgestemd op de huisstijl en het briefpapier.

Wat volgt is een ontwerp voor de website. Ook verzorg ik jarenlang de opmaak en eindredactie van de nieuwsbrief. In 2012 krijgt de door MIRVI ontwikkelde huisstijl een opfrisbeurt. Er komt een nieuw lettertype en ook de huisstijl wordt vernieuwd. En ook al schakelt IJsselvliet hier een ander bureau voor in, ik ben trots dat het beeldmerk en de IJsselvlietkleuren overeind blijven. Ik voer de nieuwe huisstijl zelf door in de opmaak van de nieuwsbrief:

10 jaar IJsselvliet

In 2018 bestaat IJsselvliet 10 jaar. Er is veel veranderd. De website is al een aantal keren vernieuwd, de huisstijl ook en de digitale nieuwsbrieven worden inmiddels volledig door IJsselvliet zelf gemaakt. Maar de basis van het logo dat MIRVI voor IJsselvliet maakte bij de start staat nog overeind. En daar ben ik trots op.

Mirjam heeft IJsselvliet enorm geholpen bij het vormgeven van onze huisstijl. Dat deed ze met veel creativiteit en flexibiliteit. Ook voor het schrijven en vooral redigeren van teksten hebben we dankbaar gebruik gemaakt van de diensten van Mirjam. Het resultaat bepaalt in hoge mate in positieve zin het imago van ons bedrijf. Dat vinden niet alleen wij plezierig, maar ook onze relaties bevestigen dat telkenmale.
Hidde van der WalIJsselvliet

 

MEER QUOTES