Bijzonder kampeerfestival Xpeditie Blauwestad

In 2015 bestaat Blauwestad 10 jaar. Om dat te vieren, organiseert Projectbureau Blauwestad in juli een heus kampeerfestival: Xpeditie Blauwestad. Tien dagen lang mag je in Blauwestad kamperen op vrije kavels. In een tent of caravan, of in je eigen fantasierijke bouwwerk. Daarnaast is er volop muziek, theater en activiteiten. Een creatieve manier om het relatief nieuwe woongebied op een positieve manier onder de aandacht te brengen. En MIRVI mag de ‘look & feel’ van het festival ontwerpen.

logo Xpeditie Blauwestad

Eigenzinnige stijl

Dat begint met het logo. Een stevig woordmerk met de huisstijlletters van Blauwestad, maar dan met een rauw randje. Het weerspiegelt het eigenzinnige karakter van het festival. De letter X in Xpeditie verwijst naar het 10-jarig bestaan van Blauwestad. Als het logo klaar is en de stijl van het festival bepaald, kunnen de verschillende communicatiemiddelen vormgegeven worden. Er komen flyers, advertenties, webbanners, posters, t-shirts enzovoort. En een festival is geen festival zonder polsbandjes en een programmaboekje, dus ook die mag MIRVI ontwerpen.

Wordt vervolgd

Het festival wordt goed bezocht en krijgt het jaar daarop een tweede editie. Dit keer geen 10 dagen lang, maar een heel weekend vol activiteiten. Ook voor dit festival ontwerpt MIRVI de flyers, posters en het programmaboekje.

Van Xpeditie naar Xpositie

In 2017 trekt de woningmarkt weer aan. En ook al zijn er nog voldoende kavels vrij om te kunnen kamperen, toch komt er geen derde editie van Xpeditie Blauwestad. Er is wel een ander feestje: Xpositie Blauwestad.

Het idee voor de Xpositie ontstaat tijdens spontane gesprekken tussen medewerkers van Projectbureau Blauwestad en fotografen die op zoek zijn naar tips voor mooie plekjes in het gebied rondom Blauwestad. Hoe leuk zou het zijn om meer mensen te laten zien hoe mooi het er is en hoe verrassend Blauwestad kan zijn? Zo ontstaat het idee voor een fotowedstrijd én een expositie op een bijzondere locatie. Het thema was snel gevonden: ‘De vele gezichten van Blauwestad’.

Met foto’s van Rezien maak ik banners voor de website en Facebook, een uitnodigingskaart voor de opening, een flyer met plattegrond van het Xpositie-terrein en cheques voor de winnaars. Ook komt er een groot spandoek met daarop uitleg over de Xpositie en een plattegrondje van het gebied. De winnende foto’s zijn de hele zomer te bewonderen op verschillende verrassende plekken in Blauwestad.