PUUR Rineke huisstijl

Rineke Dijkinga is niet alleen schrijfster van vijf succesvolle boeken waarvan ik de laatste drie mocht vormgeven en redigeren. Ze heeft ook een hele serie voedingsproducten op de markt gezet, zoals muesli’s, kruidenmixen, supersoepen, supplementen en naakte haver. Allemaal lekker makkelijk en gezond.

Een nieuwe naam

In 2017 besluit Rineke haar merk à la Rineke om te dopen tot PUUR Rineke. De nieuwe naam past beter bij haar ambitie om puur, eerlijk en duurzaam voedsel te produceren. Met 100% voedingswaarde, zonder poespas of loze voedingsstoffen. PUUR staat ook voor de manier waarop Rineke met haar producenten, verwerkers en boeren wil omgaan; puur en transparant. Ten slotte wil Rineke dat haar communicatie PUUR is: ze deelt eerlijke en betrouwbare kennis over voeding en gezondheid.

Een nieuwe huisstijl

Bij een nieuwe naam hoort natuurlijk een nieuw logo en een nieuwe huisstijl. Daarvoor schakelt Rineke MIRVI in. Na een aantal inspiratiesessies met het team staan de missie en visie van PUUR Rineke als een huis en heb ik een duidelijk beeld van wat het nieuwe merk moet gaan uitstralen. Ik weet wat de wensen en eisen zijn en welke beperkingen er zijn en dus kan ik aan de slag met ontwerpen.

logo PUUR Rineke

Frisse kleuren en nieuwe etiketten

De huisstijlkleur oranje wordt opgefrist en er wordt een tweede huisstijlkleur aan toegevoegd: blauw, de kleur die staat voor puur en echt. Er komt niet alleen een nieuw logo, maar ook een compleet nieuwe verpakkingslijn. De verpakking zelf blijft grotendeels hetzelfde als voorheen, maar alle etiketten worden vernieuwd.

Beeldbepaler voor de etiketten zijn de nieuwe foto’s die fotograaf Saskia Palma maakt. Samen brainstormen we over wat voor soort foto’s het beste passen bij de producten. In de meeste gevallen kiezen we voor een foto van een lekker gerecht waarin het product is verwerkt. We leggen de foto’s en ontwerpen voor aan het team en na een aantal rondes feedback en aanpassingen zijn de nieuwe etiketten begin 2018 klaar om gedrukt te worden.

etiketten puur rineke

Geleidelijke lancering

Een nieuwe naam en huisstijl lanceren werkt het beste als je in één klap alle huisstijlmiddelen vervangt. Maar er zijn uitzonderingen op de regel. Omdat het niet bij PUUR Rineke past om producten weg te gooien, komen de nieuwe verpakkingen pas in de winkels als de voorraad producten met oude etiketten helemaal op is. De nieuwe huisstijl wordt in het voorjaar gelanceerd, maar het duurt dus nog even voordat die overal is doorgevoerd.