Vraag & Antwoord

Waarom vorm & inhoud?
Ik heb zelf al prima teksten. Kan ik MIRVI ook alleen inschakelen als vormgever?
Ik wil graag hulp bij het schrijven van teksten, maar vormgeving is niet nodig. Kan ik MIRVI toch inschakelen?
Waar kan ik MIRVI voor inschakelen?
Maakt MIRVI ook websites?
Kun je mij ook helpen bij het beter vindbaar maken van mijn website?
Kan MIRVI me ook helpen bij het maken van een nieuwsbrief voor mijn klanten?
Wat voor soort teksten schrijf je?
Waar let je op als je teksten redigeert?
Zorgt MIRVI ook voor fotografie of ander beeldmateriaal?
Hoe maak je een logo of huisstijl?
Wat is het nut van een huisstijl?
Hoe selecteer ik een goede drukker?
Voor welke branches werkt MIRVI?
Wat zeggen klanten over MIRVI?
MIRVI is een eenmanszaak. Werk je altijd alleen?
Waar werkt MIRVI?
Waarom vorm & inhoud?

MIRVI geeft niet alleen vorm aan communicatiemiddelen, maar schrijft, herschrijft en redigeert ook teksten. MIRVI ondersteunt dus bij vorm én inhoud, oftewel alles waarin tekst en beeld bij elkaar komen.

Vorm en inhoud versterken elkaar

Ik ben ervan overtuigd dat vorm en inhoud elkaar kunnen en moeten versterken. Een geweldige tekst wordt niet gelezen als de brochure er helemaal niet aantrekkelijk uitziet. En als je prachtig vormgegeven website vol spelfouten en slecht leesbare teksten staat, haken je bezoekers ook af. Jouw boodschap komt alleen over als vorm én inhoud kloppen. Daarom werk ik graag aan projecten waarin ik over beide aspecten mag meedenken.

Ik heb zelf al prima teksten. Kan ik MIRVI ook alleen inschakelen als vormgever?

Ja, dat kan. Bijvoorbeeld omdat je zelf heel sterk bent in het schrijven van teksten, omdat je met een andere tekstschrijver werkt of omdat je een collega hebt die fantastisch schrijft. Natuurlijk vind ik het altijd leuk om mee te lezen. Een frisse blik leidt eigenlijk altijd wel tot wat verbetersuggesties. Maar jij beslist. Met teksten die al prima zijn, kan ik als vormgever prima uit de voeten.

Ik wil graag hulp bij het schrijven van teksten, maar vormgeving is niet nodig. Kan ik MIRVI toch inschakelen?

Ja, dat kan. Bijvoorbeeld als je al met een vaste vormgever werkt of omdat het een intern beleidsdocument is dat verder geen bijzondere vormgeving nodig heeft. Natuurlijk vind ik het altijd leuk om mee te kijken en denken hoe vormgeving de boodschap nog beter kan overbrengen, maar ik kan me ook volledig richten op de teksten.

Waar kan ik MIRVI voor inschakelen?
  • Ontwerp logo’s & huisstijlen
  • Ontwerp visitekaartjes & briefpapier
  • Ontwikkeling websites
  • Boekontwerp & -verzorging
  • Teksten redigeren & schrijven
  • Nieuwsbrieven opzetten (Mailchimp)
  • Ontwerp folders & brochures
  • Meedenken over communicatiestrategie
Maakt MIRVI ook websites?

Ja, ik begeleid het proces van idee tot lancering van de website: ik selecteer het juiste systeem en de juiste mensen (webbouwer en fotograaf), denk mee over de opzet van de website (de navigatiestructuur, de onderdelen), bepaal de vormgeving en help je bij het schrijven van de teksten. Ik maak aan de webbouwer duidelijk wat jouw wensen zijn en zorg er samen met hem voor dat jouw website uiteindelijk precies zo is als jij dat wilt.

Specialisten

Ik werk samen met een aantal goede webbouwers die elk hun eigen specialisme hebben. De een kent WordPress door en door, de ander is Joomla!-specialist. En soms werk ik samen met webbouwers die nog weer een andere voorkeur hebben, bijvoorbeeld MODX.

Waar ik sterk in ben, is meedenken over welk systeem voor jou het meest geschikt is en met welke webbouwer je het beste in zee kunt gaan. Budget, complexiteit en doel van de website zijn daarbij bepalende factoren.

Kun je mij ook helpen bij het beter vindbaar maken van mijn website?

Met de juiste zoektermen en goede webteksten ben je beter te vinden op internet en kun je makkelijker nieuwe klanten trekken. MIRVI kan je helpen door het schrijven van lekker leesbare webteksten die bovendien goed gevonden worden.

Lekker leesbaar en relevant

Een paar jaar geleden was het niet zo moeilijk om online vindbaar te worden. Je propte je webteksten vol met slimme zoektermen, haalde wat technische trucs uit en klaar was Kees. Tegenwoordig is Google een stuk slimmer: trucjes worden afgestraft en er wordt veel meer gekeken naar hoe relevant jouw website écht is. Google stelt de bezoeker voorop. Die houdt niet van trucjes en teksten die volgestopt zijn met zoekwoorden. De bezoeker houdt van lekker leesbare teksten die voor hem relevant zijn. En daar help ik je graag bij.

Hoe ik dat doe? Teksten worden lekker leesbaar door gebruik te maken van korte alinea’s, beschrijvende kopjes en korte opsommingen. Zo worden teksten beter scanbaar en weet de bezoeker sneller of jouw website voor hem relevant is. Daarnaast kun je de vindbaarheid verbeteren door belangrijke zoekwoorden te verwerken in de webteksten. Maar wel met mate. Voorop staat dat de teksten lekker leesbaar blijven.

Kan MIRVI me ook helpen bij het maken van een nieuwsbrief voor mijn klanten?

Juist in een tijd waarin snelle, vluchtige berichtjes via social media voorbijrazen, blijft e-mailmarketing groeien. Wil jij je klanten relevante informatie bieden via nieuwsbrieven, maar kun je wel wat hulp gebruiken bij de techniek en/of het schrijven? MIRVI helpt je graag op weg.

De voordelen van een digitale nieuwsbrief

  • De mensen die zich hebben ingeschreven, zijn echt geïnteresseerd in jouw bedrijf
  • De statistieken geven je waardevolle feedback
  • De lezer kan zich concentreren op jouw verhaal, zonder afgeleid te worden door berichten van andere bedrijven

MIRVI helpt je graag bij zowel de inhoud (schrijven of redigeren) als de vorm. Ik heb veel ervaring met Mailchimp. Dit e-mailprogramma werkt vanuit je browser, is zeer gebruiksvriendelijk en hoeft niets te kosten. Met een door MIRVI gemaakte template kun je snel zelf aan de slag, maar Mailchimp biedt ook prima mogelijkheden om samen aan je nieuwsbrieven te werken.

Wat voor soort teksten schrijf je?

Dat kunnen allerlei teksten zijn, maar meestal teksten voor websites, folders of nieuwsbrieven. Soms interview ik jou als klant, soms ga ik in gesprek met jouw klanten, zodat ik daarna de teksten kan schrijven die jij nodig hebt voor jouw doel.

Vaak is het schrijven een onderdeel van het redigeren van teksten. Want mijn klanten hebben doorgaans al zelf iets op papier gezet voordat ze mijn hulp inschakelen. Ik help ze dan om de teksten (nog) beter te maken.

Waar let je op als je teksten redigeert?

Het spreekt voor zich dat ik spelfouten en grammaticale missers corrigeer. Maar ik kijk ook of de teksten wel aansluiten bij jouw doelgroep. Is het een algemene, brede doelgroep? Dan kunnen de teksten misschien wel toegankelijker worden door minder vakjargon te gebruiken. Zijn de teksten niet lekker leesbaar? Ik kijk of ik ze actiever kan maken, aansprekender en minder wollig. Ben je te lang van stof? Dan kijk ik of ze compacter en beknopter geschreven kunnen worden. Schrijven is schrappen en daar help ik je graag bij.

Door de bril van de lezer

Als tekstredacteur probeer ik me zo veel mogelijk te verplaatsen in de uiteindelijke doelgroep: jouw lezer. Ik bekijk de teksten met de bril van die lezer en stel je kritische vragen:

  • Wat staat hier nu eigenlijk?
  • Wat is de kern van wat je wilt zeggen?
  • Is het wel zo logisch wat je hier beweert?
  • Wat betekent dit concreet?
  • Klopt dit wel met wat je eerder schreef?

Jouw antwoorden helpen me om je teksten verder aan te scherpen.

Zorgt MIRVI ook voor fotografie of ander beeldmateriaal?

Of het nu gaat om een website, een folder of een boek; je ontkomt er eigenlijk niet aan om ook beeldmateriaal in te zetten om je boodschap goed over te brengen. Vaak zijn dat foto’s, soms illustraties. MIRVI werkt samen met een aantal fotografen. Wil je professionele foto’s van bijvoorbeeld je producten of je medewerkers? Dan help ik je graag om de fotograaf te vinden die het beste bij jou past.

Stockfoto’s als alternatief

Soms willen klanten liever gebruikmaken van stockfoto’s. Bijvoorbeeld omdat het budget beperkt is of er te veel tijdsdruk is. Natuurlijk is het altijd fijner om foto’s helemaal ‘op maat’ te maken. Dan hebben ze vaak veel meer zeggingskracht. Maar ik begrijp ook dat dat niet in alle gevallen haalbaar is. Dan kunnen stockfoto’s een goed alternatief zijn. Ik ken de nodige stock-websites om je goed te kunnen helpen bij het selecteren van de juiste foto’s.

Illustraties

Ook voor illustraties kun je bij MIRVI terecht. Soms maak ik ze zelf, een andere keer maak ik gebruik van stockmateriaal of schakel ik een collega-illustrator in. Elke situatie is anders en vraagt om een eigen aanpak.

Hoe maak je een logo of huisstijl?

De basis van elke huisstijl is een sterk logo. Om een logo te maken, wil ik eerst van je weten wat je belangrijk vindt. Wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Wat wil je uitstralen en welke kleuren en vormen spreken je aan? Welke communicatiemiddelen zijn belangrijk voor jou? Daarna ga ik schetsen en werk een aantal ontwerpen voor je uit.

Als jij een keuze hebt gemaakt, werk ik de schetsen uit in een definitief logo en bijbehorende huisstijldragers. Van visitekaartjes, briefpapier en enveloppen tot folders, een website en naambordjes.

Een sterk logo als basis

De basis van elke huisstijl is een sterk logo. Om een logo te maken, wil ik eerst van je weten wat je belangrijk vindt. Wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Wat wil je uitstralen en welke kleuren en vormen spreken je aan? Welke communicatiemiddelen zijn belangrijk voor jou? Daarna ga ik schetsen en werk een aantal ontwerpen voor je uit.

Als jij een keuze hebt gemaakt, werk ik de schetsen uit in een definitief logo en bijbehorende huisstijldragers. Van visitekaartjes, briefpapier en enveloppen tot folders, een website en naambordjes.

Wat is het nut van een huisstijl?

Met een huisstijl kun je laten zien waar jouw bedrijf voor staat. Het beïnvloedt de indruk die klanten van je hebben. Ziet het er zakelijk uit? Professioneel? Of oogt het rommelig? Die eerste indruk is van invloed op hoe klanten jou en je bedrijf zien. Heel belangrijk dus dat de huisstijl past bij wat jij wilt uitstralen.

Een huisstijl is letterlijk de stijl van jouw ‘huis’, van je onderneming. Het geeft je bedrijf een eigen uitstraling door het gebruik van bepaalde kleuren, lettertypes, vormen en beelden. De basis van een huisstijl is het logo, dat op zijn beurt weer kan bestaan uit een beeldmerk (het plaatje) en/of een woordmerk (de naam). De huisstijl bepaalt hoe het logo vervolgens gebruikt mag worden. Het geeft richting aan de vormgeving van communicatiemiddelen, van visitekaartje tot website en van brief tot brochure.

De voordelen van een huisstijl

  • Een huisstijl zorgt voor herkenbaarheid (een grote, gele M associeer jij toch ook direct met een snelle hap?)
  • Een consequent doorgevoerde huisstijl zorgt voor eenheid: de verschillende communicatiemiddelen horen zichtbaar bij jouw bedrijf
  • Een verzorgde huisstijl straalt professionaliteit uit
  • Van logo tot complete huisstijl, van bedrijfsbrochure tot website. Door in alle communicatie-uitingen een consequente huisstijl te hanteren, krijgt je bedrijf een eigen gezicht. Dat onderscheidt je van anderen en maakt je herkenbaar in de markt.
Hoe selecteer ik een goede drukker?

Het ontwerp is klaar, de teksten zijn goedgekeurd – en dan? MIRVI helpt je graag in het hele traject, tot en met het drukwerk. Heb je zelf goede contacten met een drukker? Geen probleem. Maar als je wel wat hulp kunt gebruiken, dan geeft MIRVI je graag materiaaladvies, vraagt offertes aan en helpt je de juiste keuzes te maken.

Soms is dat een goedkope internetdrukker of een drukker in het buitenland. Maar als je voor de beste kwaliteit gaat of een bijzondere papiersoort of afwerking wilt, dan zoeken we naar een drukker in de buurt. Ik ken er inmiddels een flink aantal en kan je goed adviseren.

Voor welke branches werkt MIRVI?

Mijn klanten zijn vooral zakelijke dienstverleners, scholen en zelfstandig professionals. En inmiddels ook een aantal schrijvers. Maar iedereen communiceert, dus eigenlijk maakt het niet uit in welke branche je opereert. Als het klikt, kunnen we samenwerken.

Wat zeggen klanten over MIRVI?

Dat kunnen ze je beter zelf vertellen. Bekijk de pagina klanten over MIRVI waar een aantal van mijn klanten iets zeggen over onze samenwerking.

MIRVI is een eenmanszaak. Werk je altijd alleen?

Nee, gelukkig niet. Natuurlijk is er altijd sprake van samenwerking met mijn klanten. Daarnaast werk ik ook regelmatig samen met collega-professionals. Ik noem er graag een paar met wie het fijn samenwerken is:

Waar werkt MIRVI?

Mirjam werkt vanuit Harkstede in Groningen, maar voor klanten in heel Nederland en zelfs daarbuiten. Van Groningen tot Zwolle, van Drachten tot Woerden, van Antwerpen tot Almelo. Persoonlijk contact is het fijnste, maar dankzij de telefoon en Skype is het ook prima overleggen met klanten die wat verder van huis opereren.

Menu